دیدبان

زیر ذره‌بین / تلفات مقاومت در عرسال چقدر بود

زیر ذره‌بین / تلفات مقاومت در عرسال چقدر بود

به گزارش گروه رصد تروریسم دیدبان؛ پایان موفقیت‌آمیز عملیات نیروهای مقاومت در جرود عرسال در کمترین زمان ممکن (برخی‌ها حداقل تا چهار هفته را پیش‌بینی کرده بودند) برای همه جای سوال داشت. باید تاکید کرد که در عملیات عرسال بیشتر از آنکه در نبرد می‌دانی پیروز شویم، به‌لحاظ روانی و رسانه‌ای دشمن را مغلوب کرده بودیم و در طول زمان نبرد هم عملیات روانی و رسانه‌ای به بهترین شکل خود در جریان بود. جبهه النصره و سرکرده آن در منطقه پیش از شروع جنگ، خواستار مذاکره و انتقال به ادلب بود، اما طرف‌های منطقه‌ای مانع از تداوم مذاکرات شدند تا به‌زعم خود بیشترین تلفات را بر پیکره مقاومت وارد کنند.
در چند روز نبردهای شدید و سخت در منطقه کوهستانی و صعب‌العبور که دشمن در موقعیت بر‌تر به لحاظ قرارگیری در بلندی، داشتن دید بهتر، حضور در سنگر به دلیل قرار داشتن در موضع دفاعی، انتظار می‌رفت که تلفات نیروهای مقاومت زیاد باشد.
در تحلیل‌هایی که طرف‌های منطقه‌ای به گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به سازمان تروریستی القاعده داده بودند، آن‌ها به رقم ۲۰۰ نفر رسیدند و به همین علت هم این گروهک در اینفوگرافی ارائه شده عددهای خیالی را درج کرد که هیچکس آن را نه تنها باور نکرد، بلکه رقبای آن‌ها در احرار الشام هم اقدام به مسخره کردن این آماردهی بی‌پایه و اساس کردند. یکی از دلایلی که النصره تلفات مقاومت را بالا نوشت، میزان بالای تلفات خودش در این نبرد‌ها بود.


با این حال، برای بسیاری سوال است که چه تعداد از رزمندگان مقاومت در عملیات آزادسازی عرسال به شهادت رسیده و یا مجروح شدند؟
برای پی بردن به این مساله، کافی است نگاهی به اسامی منتشر شده به وسیله واحد تبلیغات جنگ حزب‌الله لبنان و همچنین بنیاد شهید مقاومت انداخته شود تا به آمار واقعی برسید. یک کار دیگر، باید نگاهی به مراسم‌های تشییع شهدای حزب‌الله داشت تا به سادگی به رقم‌های واقعی رسیده و در دام تبلیغات دشمن قرار نگیریم.
آمار شهدای مقاومت به هیچ عنوان از ۲۳ نفر بیشتر نبوده است و این موفقیتی بزرگ برای مقاومت اسلامی است.


از سوی دیگر بر اساس آماری که از تلفات تروریست‌ها به دست آمده، بر اساس اعتراف برخی از آن‌ها، تعداد کشته‌های نبرد در عرسال بیش از ۱۲۵ نفر و کمتر از ۱۴۰ نفر است که در هر حال، بیش از پنج برابر تلفات حزب‌الله لبنان است.
تلفات بالا باعث شد تا تروریست‌های جبهه النصره وابسته به سازمان القاعده و سرکرده آن‌ها یعنی «ابومالک التلی» که گفته بود فقط با تابوت از منطقه عرسال خارج خواهند شد، سوار اتوبوس‌ها شده و با خفت به سمت ادلب بروند.

مرتبط‌ها

جدال مهناز افشار با تروریست‌ها+ تصاویر

به مقصد بیت المقدّس!

آیا حق تحفظ از حقوق ایران محافظت خواهد کرد؟

مرتضوی بهانه و کینه‌‌ورزی نشانه است !

آشنایی با مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم (TFTC)

حملات استراتژیک به مواضع سعودی و پایان توهم «اتمام ذخایر موشکی» یمن